Off road „sportok” fokozott ellenőrzése természeti területen 2020.06.10. 11:04

A természetben űzött motoros technikai sportok gyakorlásának robbanásszerűen növekvő mértéke az utóbbi másfél évtizedben Magyarországon, így a BNPI működési területén is egyre nagyobb problémát jelent, mind az élővilág-, de az annak értékeit tiszteletben tartó, megvédeni óhajtó csoportok; a gyalogtúrázók, a vadgazdálkodók, erdészek, természetkedvelők számára is.

E motorsportok negatív hatása mind az élő-, mind az élettelen természeti környezetre valójában olyan sokrétű, hogy röviden szinte lehetetlen összefoglalni; pusztítja az alapkőzetet és a talajt, még a tehergépjárműveknél is nagyobb mértékben szennyezi a levegőt és az élővizeket. A mikro-életközösségek kényes egyensúlyát felborítja, lepusztítja a patakpartokat, helyrehozhatatlan károkat képes okozni a gyepekben és az erdőkben is. Sok esetben ritka, magas természetvédelmi értékű növény-, illetve állatfajok esnek áldozatául ennek a tevékenységnek. Ezáltal közvetve és közvetlenül is hozzájárul az élőhelyek minőségének romlásához, egyúttal az ott található életközösségek sokféleségének csökkenéséhez.

A crossmotorosok különösen kedvelik a patakmedreket, ami megváltoztathatja az élővíz hidrológiai egyensúlyát, Illyés Evelin

Ugyanakkor jelentősen zavarja és veszélyezteti a területen tartózkodó túrázókat, jogszerűen gazdálkodókat, azok tevékenységét.

A természeti értékekről köztudott, hogy előfordulásuk nem korlátozódik csupán a védett, vagy fokozottan védett természeti területekre. Védelmük minden magyar állampolgár törvények és jogszabályok által előírt kötelessége.

Erdőterületen quaddal közlekedni tilos, Horváth László

A járművel való közlekedést természeti területen a természetvédelmi törvény (A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény), a Natura 2000 területekre vonatkozó rendelet (Az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet) és az erőtörvény (Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény) szabályozza. A szabályok áthágásának szankcionálásáról pedig a szabálysértési törvény (A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény), valamint a Büntető törvénykönyv (A Büntető Törvénykönyvről 2012. évi C. törvény) rendelkezik. A fentiek, - kicsit sem meglepő módon, a természeti területen zajló terepmotorozásra, quadozásra és off-roadozásra erősen korlátozott lehetőséget nyújtanak.

Fókuszban a terepmotorosok, Horváth László

A rendészeti feladatok ellátására hivatott szervezetek, így a rendőrség, a természetvédelmi őrszolgálat, a hivatásos vadászok, az erdészek, stb., illetve a megfelelő hatóságok kapacitásainak hiányában a természeti területeken zajló crossmotorozás, quadozás, off-roadozás visszaszorítására tett erőfeszítések ez idáig nem hoztak tartós eredményt. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a terepi motorsportok szerelmeseinek spontán „öko-tudatossá”, válására egyelőre nem számíthatunk, tevékenységükre jelenleg a szabályok és törvények gyakori figyelmen kívül hagyása jellemző.

Mivel az utóbbi időben főként a terepmotorosok, de az egyre nagyobb számban megjelenő quadozók és hobbi terepjárózók tevékenysége a Heves-Borsodi dombság vidékén is aggasztó méreteket öltött, igazgatóságunk természetvédelmi őrszolgálata az illetékes vadásztársasággal, a tájegységi fővadásszal és a Pétervásárai Rendőrőrs munkatársaival együtt közös ellenőrző akcióban vett részt a pünkösdi hétvégén, a Tarnavidéki Tájvédelmi Körzet tőszomszédságában.

Képesek megváltoztatni a terepviszonyokat, Illyés Evelin

Bár valószínűleg az esős időnek is köszönhető, hogy a szokottnál kevesebben keresték föl a Vajdavári hegység és a Mátra határvidékén elterülő erdőséget, ennek ellenére az ellenőrzés eredményeként több quados, motoros, valamint terepjáróval, illetve személyautóval közlekedő személy ellen indult közigazgatási és szabálysértési eljárás, melyben akár jelentős pénzbírság megfizetése elé is nézhetnek a helyszínen feltartóztatott illetők.

Az akcióra, a természeti területek felelős és jogszerű használatának betartatásában érdekelt csoportok, úgy, mint a vadásztársaságok, az erdészetek és a hivatásos természetvédelem között kibontakozó együttműködés részeként kell tekinteni, mely a Magyar Motorsport Szövetség támogatását is élvezi és melyhez a rendőrség gyakorlati segítséget nyújt. Az összefogás végső célja hosszú távú, civilizált megoldást találni a jelenlegi égető problémára, mely nemcsak a motorsportok rajongóinak felel meg, de a természetvédelem érdekeit szem előtt tartó csoportok számára is megnyugtató.

Egy szerencsés túlélő, Illyés Evelin

Ennek megvalósításáig valószínűleg hosszú út vezet, göröngyös, nehéz terepen, mindenesetre az első lépések egyike megtörtént, és a Tarnavidéki Tájvédelmi Körzetben és környékén, valamint a többi védett területen a közeljövőben több hasonló akcióra lehet számítani.

A járművel történő közlekedés szabályairól az ún. Natura2000 és a védett, illetve a nem védett természeti területeken, bárki részletesen tájékozódhat a magyar állami természetvédelem hivatalos honlapján, mely az alábbi linken érhető el.

Kapcsolódó

2023/1. 7. HUMANITA Kick-off meeting

2023/1. 7. HUMANITA Kick-off meeting

2023.07.10. 16:06
Mitte April durfte der Bükk Nationalpark als Gastgeber für die Auftaktveranstaltung für ein von der EU gefördertes Projekt fungieren. Genauer gesagt, handelt es sich hierbei um ein Interreg CENTRAL EUROPE Projekt namens HUMANITA (= Human-Nature Interactions and Impacts of Tourist Activities on Protected Areas). Das Projekt wird vom European Regional Development Fund gefördert.Das Ziel von HUMANITA ist es touristische Aktivitäten in Schutzgebieten zu überwachen und zu bewerten, sowie Lösungen und Instrumente zusammen mit Touristen und der lokalen Gemeinschaft zu finden, um die negativen Auswirkungen der Menschen auf die Natur, so gering wie möglich zu halten und das Bewusstsein für eine umwelt- und naturfreundliche Lebensweise zu schärfen. Meiner Meinung nach ein sehr wichtiges Thema, daher denke ich, dass die EU-Gelder hier ganz gut aufgehoben sind.Für die Interessierten unter euch:www.bnpi.hu/hu/hir/humanita-nyitomegbeszeles-bukkszentkeresztenwww.interreg-central.eu/projects/humanita www.bnpi.hu/hu/palyazat-2/humanita-hu Für das zweitägige Meeting wurden alle teilnehmenden Partnerorganisationen aus Österreich, der Slowakei, Italien, Kroatien und Ungarn in die Ortschaft Bükkszentkereszt, welches sicht neben dem Gebiet des Bükk Nationalparks befindet, eingeladen. Die Partner bestehen dabei zum Teil aus Universitäten und Forschungseinrichtungen, welche das benötigte Know-how mitbringen und zum anderen Teil aus sogenannten „Pilot Areas", in welchen die erarbeiteten Methoden getestet werden können, sprich Nationalparks und Schutzgebiete.Meine ehrenvolle Aufgabe während dieser zwei Tage bestand darin Protokoll zu führen. Gar keine so leichte Aufgabe, wenn man bedenkt, dass die Tage von früh bis spät mit Programm versehen waren und die Präsentierenden natürlich auch nicht extra langsam sprachen, damit man auch alles notieren konnte (das wäre ja viel zu einfach ;) ). Und das ganze natürlich auch noch auf englisch. Zum Glück gab es genügend Kaffeepausen und ich bekam außerdem Hilfe von unserer slowakischen Partnerorganisation. Für das erste Mal in meinem Leben Protokoll führen, habe ich meine Aufgabe dann doch ganz gut gemeistert (denke ich :D). Um den Kopf nach den Meetings wieder etwas freizubekommen, wurden außerdem noch zwei sehr interessante Ausflüge geplant. Am ersten Tag haben wir abends das Bükk Astronomical Observatory, also die Sternwarte im Nationalpark, besucht, inkl. geführter Tour und einen Blick auf den Sternenhimmel über dem Nationalpark (leider nur vom Planetarium aus, da für das Teleskop leider zu bewölkt war). Der zweite Tag wurde dann noch mit einer Führung in der Anna-Kalktuffsteinhöhle, sowie der St. Stephans-Tropfsteinhöhle in Lillafüred abgeschlossen.Es waren ereignisreiche zwei Meeting-Tage, bei denen ich wieder viel Interessantes mitgenommen und viel Neues lernen durfte!
Tovább olvasom