Off road „sportok” fokozott ellenőrzése természeti területen 2020.06.10. 11:04

A természetben űzött motoros technikai sportok gyakorlásának robbanásszerűen növekvő mértéke az utóbbi másfél évtizedben Magyarországon, így a BNPI működési területén is egyre nagyobb problémát jelent, mind az élővilág-, de az annak értékeit tiszteletben tartó, megvédeni óhajtó csoportok; a gyalogtúrázók, a vadgazdálkodók, erdészek, természetkedvelők számára is.

E motorsportok negatív hatása mind az élő-, mind az élettelen természeti környezetre valójában olyan sokrétű, hogy röviden szinte lehetetlen összefoglalni; pusztítja az alapkőzetet és a talajt, még a tehergépjárműveknél is nagyobb mértékben szennyezi a levegőt és az élővizeket. A mikro-életközösségek kényes egyensúlyát felborítja, lepusztítja a patakpartokat, helyrehozhatatlan károkat képes okozni a gyepekben és az erdőkben is. Sok esetben ritka, magas természetvédelmi értékű növény-, illetve állatfajok esnek áldozatául ennek a tevékenységnek. Ezáltal közvetve és közvetlenül is hozzájárul az élőhelyek minőségének romlásához, egyúttal az ott található életközösségek sokféleségének csökkenéséhez.

A crossmotorosok különösen kedvelik a patakmedreket, ami megváltoztathatja az élővíz hidrológiai egyensúlyát, Illyés Evelin

Ugyanakkor jelentősen zavarja és veszélyezteti a területen tartózkodó túrázókat, jogszerűen gazdálkodókat, azok tevékenységét.

A természeti értékekről köztudott, hogy előfordulásuk nem korlátozódik csupán a védett, vagy fokozottan védett természeti területekre. Védelmük minden magyar állampolgár törvények és jogszabályok által előírt kötelessége.

Erdőterületen quaddal közlekedni tilos, Horváth László

A járművel való közlekedést természeti területen a természetvédelmi törvény (A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény), a Natura 2000 területekre vonatkozó rendelet (Az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet) és az erőtörvény (Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény) szabályozza. A szabályok áthágásának szankcionálásáról pedig a szabálysértési törvény (A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény), valamint a Büntető törvénykönyv (A Büntető Törvénykönyvről 2012. évi C. törvény) rendelkezik. A fentiek, - kicsit sem meglepő módon, a természeti területen zajló terepmotorozásra, quadozásra és off-roadozásra erősen korlátozott lehetőséget nyújtanak.

Fókuszban a terepmotorosok, Horváth László

A rendészeti feladatok ellátására hivatott szervezetek, így a rendőrség, a természetvédelmi őrszolgálat, a hivatásos vadászok, az erdészek, stb., illetve a megfelelő hatóságok kapacitásainak hiányában a természeti területeken zajló crossmotorozás, quadozás, off-roadozás visszaszorítására tett erőfeszítések ez idáig nem hoztak tartós eredményt. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a terepi motorsportok szerelmeseinek spontán „öko-tudatossá”, válására egyelőre nem számíthatunk, tevékenységükre jelenleg a szabályok és törvények gyakori figyelmen kívül hagyása jellemző.

Mivel az utóbbi időben főként a terepmotorosok, de az egyre nagyobb számban megjelenő quadozók és hobbi terepjárózók tevékenysége a Heves-Borsodi dombság vidékén is aggasztó méreteket öltött, igazgatóságunk természetvédelmi őrszolgálata az illetékes vadásztársasággal, a tájegységi fővadásszal és a Pétervásárai Rendőrőrs munkatársaival együtt közös ellenőrző akcióban vett részt a pünkösdi hétvégén, a Tarnavidéki Tájvédelmi Körzet tőszomszédságában.

Képesek megváltoztatni a terepviszonyokat, Illyés Evelin

Bár valószínűleg az esős időnek is köszönhető, hogy a szokottnál kevesebben keresték föl a Vajdavári hegység és a Mátra határvidékén elterülő erdőséget, ennek ellenére az ellenőrzés eredményeként több quados, motoros, valamint terepjáróval, illetve személyautóval közlekedő személy ellen indult közigazgatási és szabálysértési eljárás, melyben akár jelentős pénzbírság megfizetése elé is nézhetnek a helyszínen feltartóztatott illetők.

Az akcióra, a természeti területek felelős és jogszerű használatának betartatásában érdekelt csoportok, úgy, mint a vadásztársaságok, az erdészetek és a hivatásos természetvédelem között kibontakozó együttműködés részeként kell tekinteni, mely a Magyar Motorsport Szövetség támogatását is élvezi és melyhez a rendőrség gyakorlati segítséget nyújt. Az összefogás végső célja hosszú távú, civilizált megoldást találni a jelenlegi égető problémára, mely nemcsak a motorsportok rajongóinak felel meg, de a természetvédelem érdekeit szem előtt tartó csoportok számára is megnyugtató.

Egy szerencsés túlélő, Illyés Evelin

Ennek megvalósításáig valószínűleg hosszú út vezet, göröngyös, nehéz terepen, mindenesetre az első lépések egyike megtörtént, és a Tarnavidéki Tájvédelmi Körzetben és környékén, valamint a többi védett területen a közeljövőben több hasonló akcióra lehet számítani.

A járművel történő közlekedés szabályairól az ún. Natura2000 és a védett, illetve a nem védett természeti területeken, bárki részletesen tájékozódhat a magyar állami természetvédelem hivatalos honlapján, mely az alábbi linken érhető el.

Kapcsolódó

2023/1 5. Butterfly studies

2023/1 5. Butterfly studies

2023.07.10. 15:54
Am heutigen Tage durfte ich zwei Ranger und einen aus Deutschland angereisten Forscher (juhuu) in ein Waldstück nahe Kerecsend begleiten. Der Forscher wollte die gefährdete Schmetterlingsart Maivogel (Euphydryas maturna) (Wikipedia-Link für die Interessierten: https://de.wikipedia.org/wiki/Maivogel ;) ) untersuchen, bzw. besser gesagt deren Raupen und Lebensraum.Der Maivogel kommt natürlicherweise in Ost- und Mitteleuropa vor, jedoch nur sehr lokal und die Populationen liegen weit verstreut. Leider ist er, wie so viele Arten, stark vom Aussterben bedroht (unter anderem aufgrund von Lebensraumverlust durch Forstwirtschaft und dem Einsatz von Insektiziden). In Deutschland gibt es beispielsweise nur noch vier verschiedene Populationen. In Ungarn gibt es noch eine etwas weitere Verbreitung (bei der letzten Zählung wurden etwa zwanzig Individuen festgestellt), unter anderem auf dem Gebiet des Bükk Nationalpark Direktorats in der Nähe der Kleinstadt Kerecsend. Aus diesem Grund ist der Forscher extra aus Deutschland angereist, um sich hier ein Bild der Lebensräume zu machen.Wir machten uns also auf die Suche nach den Raupen des Maivogels, welche für gewöhnlich an Eschen und Ligustern zu finden sind. Leider hat das Wetter mal wieder nicht mitgespielt (warum schneit es im April L ??) und die Raupen haben sich alle verkrochen, sodass nicht einmal der speziell darauf trainierte Artenspürhund die Raupen finden konnte.Alles in allem war es jedoch ein interessanter (wenn auch seeehr kalter) Nachmittag, bei dem ich wieder etwas Neues gelernt habe.Zum Abschluss haben wir uns noch bei einem Kaffee aufgewärmt und dann war es Zeit für den Feierabend!
Tovább olvasom