Off road „sportok” fokozott ellenőrzése természeti területen 2020.06.10. 11:04

A természetben űzött motoros technikai sportok gyakorlásának robbanásszerűen növekvő mértéke az utóbbi másfél évtizedben Magyarországon, így a BNPI működési területén is egyre nagyobb problémát jelent, mind az élővilág-, de az annak értékeit tiszteletben tartó, megvédeni óhajtó csoportok; a gyalogtúrázók, a vadgazdálkodók, erdészek, természetkedvelők számára is.

E motorsportok negatív hatása mind az élő-, mind az élettelen természeti környezetre valójában olyan sokrétű, hogy röviden szinte lehetetlen összefoglalni; pusztítja az alapkőzetet és a talajt, még a tehergépjárműveknél is nagyobb mértékben szennyezi a levegőt és az élővizeket. A mikro-életközösségek kényes egyensúlyát felborítja, lepusztítja a patakpartokat, helyrehozhatatlan károkat képes okozni a gyepekben és az erdőkben is. Sok esetben ritka, magas természetvédelmi értékű növény-, illetve állatfajok esnek áldozatául ennek a tevékenységnek. Ezáltal közvetve és közvetlenül is hozzájárul az élőhelyek minőségének romlásához, egyúttal az ott található életközösségek sokféleségének csökkenéséhez.

A crossmotorosok különösen kedvelik a patakmedreket, ami megváltoztathatja az élővíz hidrológiai egyensúlyát, Illyés Evelin

Ugyanakkor jelentősen zavarja és veszélyezteti a területen tartózkodó túrázókat, jogszerűen gazdálkodókat, azok tevékenységét.

A természeti értékekről köztudott, hogy előfordulásuk nem korlátozódik csupán a védett, vagy fokozottan védett természeti területekre. Védelmük minden magyar állampolgár törvények és jogszabályok által előírt kötelessége.

Erdőterületen quaddal közlekedni tilos, Horváth László

A járművel való közlekedést természeti területen a természetvédelmi törvény (A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény), a Natura 2000 területekre vonatkozó rendelet (Az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet) és az erőtörvény (Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény) szabályozza. A szabályok áthágásának szankcionálásáról pedig a szabálysértési törvény (A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény), valamint a Büntető törvénykönyv (A Büntető Törvénykönyvről 2012. évi C. törvény) rendelkezik. A fentiek, - kicsit sem meglepő módon, a természeti területen zajló terepmotorozásra, quadozásra és off-roadozásra erősen korlátozott lehetőséget nyújtanak.

Fókuszban a terepmotorosok, Horváth László

A rendészeti feladatok ellátására hivatott szervezetek, így a rendőrség, a természetvédelmi őrszolgálat, a hivatásos vadászok, az erdészek, stb., illetve a megfelelő hatóságok kapacitásainak hiányában a természeti területeken zajló crossmotorozás, quadozás, off-roadozás visszaszorítására tett erőfeszítések ez idáig nem hoztak tartós eredményt. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a terepi motorsportok szerelmeseinek spontán „öko-tudatossá”, válására egyelőre nem számíthatunk, tevékenységükre jelenleg a szabályok és törvények gyakori figyelmen kívül hagyása jellemző.

Mivel az utóbbi időben főként a terepmotorosok, de az egyre nagyobb számban megjelenő quadozók és hobbi terepjárózók tevékenysége a Heves-Borsodi dombság vidékén is aggasztó méreteket öltött, igazgatóságunk természetvédelmi őrszolgálata az illetékes vadásztársasággal, a tájegységi fővadásszal és a Pétervásárai Rendőrőrs munkatársaival együtt közös ellenőrző akcióban vett részt a pünkösdi hétvégén, a Tarnavidéki Tájvédelmi Körzet tőszomszédságában.

Képesek megváltoztatni a terepviszonyokat, Illyés Evelin

Bár valószínűleg az esős időnek is köszönhető, hogy a szokottnál kevesebben keresték föl a Vajdavári hegység és a Mátra határvidékén elterülő erdőséget, ennek ellenére az ellenőrzés eredményeként több quados, motoros, valamint terepjáróval, illetve személyautóval közlekedő személy ellen indult közigazgatási és szabálysértési eljárás, melyben akár jelentős pénzbírság megfizetése elé is nézhetnek a helyszínen feltartóztatott illetők.

Az akcióra, a természeti területek felelős és jogszerű használatának betartatásában érdekelt csoportok, úgy, mint a vadásztársaságok, az erdészetek és a hivatásos természetvédelem között kibontakozó együttműködés részeként kell tekinteni, mely a Magyar Motorsport Szövetség támogatását is élvezi és melyhez a rendőrség gyakorlati segítséget nyújt. Az összefogás végső célja hosszú távú, civilizált megoldást találni a jelenlegi égető problémára, mely nemcsak a motorsportok rajongóinak felel meg, de a természetvédelem érdekeit szem előtt tartó csoportok számára is megnyugtató.

Egy szerencsés túlélő, Illyés Evelin

Ennek megvalósításáig valószínűleg hosszú út vezet, göröngyös, nehéz terepen, mindenesetre az első lépések egyike megtörtént, és a Tarnavidéki Tájvédelmi Körzetben és környékén, valamint a többi védett területen a közeljövőben több hasonló akcióra lehet számítani.

A járművel történő közlekedés szabályairól az ún. Natura2000 és a védett, illetve a nem védett természeti területeken, bárki részletesen tájékozódhat a magyar állami természetvédelem hivatalos honlapján, mely az alábbi linken érhető el.

Kapcsolódó

2022/1. - 9. Tree studies

2022/1. - 9. Tree studies

2022.08.23. 15:57
Baumstudie[28.07.2022]Gemeinsam mit einer ungarischen Studentin haben wir in der letzten Zeit begonnen Bäume auf einer Weide zu tracken und nach einem ausführlichen Katalog zu beurteilen. Im Nationalpark sprechen wir immer von „Veteran Trees“, also besonders alten Bäumen. Bisher kann keiner Abschätzen wie viele es sind, es sind nur recht grobe Angaben von ca. 1000 Bäumen. Jedem Baum ist ein A4 Zettel gewidmet, auf dem erst Daten wie die Koordinaten, der lateinische Name und Maße wie z.B. die Höhe und der Umfang angegeben werden müssen. Für die Ermittlung der Höhe des Baumes wird eine Entfernung von 20m abgemessen. Von dort aus wird mit einem analogen Höhenmesser der Winkel zum Beginn des Stamms und der Winkel zum höchsten Teil der Baumkrone bestimmt. Die beiden Zahlen ergeben gemeinsam die Höhe. Danach kommen 36 Felder in denen unter anderem Angaben über Astlöcher, Kronen- oder Starkastabbrüche, Krankheits- oder Pilzbefall, Moos- und Flechtenvorkommen und Nester, die sich im Baum befinden. Zusätzlich kommen dann noch einmal 15 weitere Felder, wo z.B. nach anderen Bäumen in der direkten Umgebung gefragt wird. Die Aussagen, die wir über die Bäume treffen werden immer mit der Hilfe von für solche Studien angefertigte Kataloge getroffen. So sind in manchen Fällen verschiedene Bilder dargestellt und wir müssen entscheiden, welches dem untersuchten Baum am nächsten kommt. Zusammengefasst ist es eine sehr detaillierte Studie, weshalb wir am ersten Tag auch nur insgesamt 8 Bäume geschafft haben. Mit der Zeit wird man jedoch deutlich routinierter und muss nicht mehr alles erst im Katalog nachschlagen, wodurch die Arbeit deutlich schneller vorangeht. Insgesamt haben wir dennoch nur 60 von den ca. 1000 Bäumen tracken und beurteilen können.
Tovább olvasom