Lezárult a III. Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2023.03.31. 08:32

Mátrafüredi döntővel zárult március 28-án a Harkály Ház szervezésében harmadik alkalommal megrendezett Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny.

A verseny döntőjébe két korosztályból (5-6. osztály, 7-8. osztály) az az 5-5 háromfős csapat juthatott be, akik az elmúlt hónapok három fordulója során a legjobbaknak bizonyultak.

Az első három forduló alatt az online kiküldött feladatlapok kitöltésével és visszaküldésével szerezhettek értékes pontokat a versenyzők, melyek hat témakör köré épültek. Ezek nem mások voltak, mint a madárvilág, az emlősök, a rovarvilág, a növények, a gombák, és az élőhelyek. A feladatok elkészítése során törekedtünk arra, hogy kissé komplexebb tudással, természetvédelmi problémákra, összefüggésekre is rámutató szemlélettel gazdagodjanak a csapatok a feladatlapok kitöltésével.

Nem volt egyszerű az út a döntőbe jutásig, hiszen már a jelentkezési időszak során sikerült újabb rekordokat döntenünk, ami a jelentkezők számát illeti. Összesen 74 csapat, több, mint 220 diákja nyújtotta be részvételi szándékát és kezdte meg a versengést a végső győzelemért az idei tanévben. Ezekből a csapatokból került ki végül az a tíz, akik a fordulók során a legmagasabb pontszámokat elérve meghívást kaptak a Mátrafüreden tartott terepi döntőnkre.

A nap, mondhatni hagyományosan, kiselőadásokkal kezdődött. Az 5-6. osztályos korosztálynak egy, az iskolájukhoz vagy lakóhelyükhöz közeli védett, vagy Natura2000 területet kellett bemutatniuk, míg a 7-8. osztályosoknak egy olyan választott területet, amely még nem védett, de véleményük szerint védelemre érdemes lehet.

A délután folyamán a feladatlapokban megismert tematikákon alapuló terepi állomásokon bizonyíthatták tudásukat és rátermettségüket a gyerekek. Ez alkalommal körtúra során járták be a Cincér tanösvény egy részét, ahonnan visszakanyarodva Mátrafüred központjába értek, majd visszatértek a Harkály Házba. Az állomások során feladatuk volt többek között:

  • a Mátrában is előforduló állatok nyomainak felkutatása és ez alapján a fajok meghatározása;
  • egy biotópfán előforduló mikroélőhelyek megnevezése, és megmutatása egy igazi fán;
  • különböző ízeltlábúak megtalálása és meghatározása;
  • gombaismereti kvíz és az adott gombafajok szétválogatása aszerint, hogy ehetőek, vagy mérgezőek;
  • illetve téli madáretetéssel kapcsolatos és a különböző vonuló és maradó madárfajokhoz kapcsolódó ismeretükről is számot adtak.

Az elméleti megmérettetés mellett igazi kalandtúrává is vált a terepi feladatok teljesítése, ugyanis bár szikrázó napsütésben indultunk el, utunk során nem várt hóviharba keveredtünk, mely bár kissé megnehezítette a versenyzők dolgát, de kedvüket nem szegte.

A Harkály Házba történő visszaérkezést követően gyors pontösszesítés után aztán elérkezett az idő, hogy tudassuk az eredményeket a tűkön ülő csapatokkal. Az idei évben az alábbi sorrend alakult ki a döntőbe jutott csapatok között:

5-6. osztályos korosztály:

I. helyezett - a Napraforgók csapata: Melykó Emma, Pethes Mirella, Pethes Patrícia

Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

II. helyezett – a Mátrai Ezüst Pingvinek csapata: Dala Róbert, Kovács Olivér, Varga Zoltàn

Felkészítőjük: Láng Laura, Gyöngyös

III. helyezett – a Természetdoktorok csapata: Sztankó Gergő, Varga Máté

Felkészítőjük: Pásztor Ferencné - Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium

IV. helyezett – az Ózdi Gatyáskuvikok csapata: Horváth Ádám, Elek Bálint, Bagi Botond

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

V. helyezett – az Ózdi Természetvédők csapata: Szarvas Dóra, Csépányi Marcell, Ipacs Tímea

Felkészítőjük: Molnár Lilla - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd


7-8. osztályos korosztály:

I. helyezett – a Szederlesők csapata: Hipszki Botond, Császár Csanád, Fehér Nimród Örs

Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

II. helyezett – az Éti Csigák csapata: Sikur Ádám, Mérő Gergő, Tóth Szonja

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

III. helyezett – a Bükki Trió: Bognár Emília, Sallai Titanilla, Vincze Virág

Felkészítőjük: Sütő Noémi - Szilvásváradi Jókai Mór Általános Iskola

IV. helyezett – a Karancs-völgy Lányai: Pál Dalma, Serfőző Bodza, Veréb Míra

Felkészítőjük: Hives Adrienn - Mocsáry Antal Általános Iskola, Karancslapujtő

V. helyezett – A Mátra Védői: Ecsegi Alex, Okos Máté, Végh Balázs

Felkészítőjük: Taizs Emese - Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola


A csapatok nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesültek, a dobogós csapatok pedig újabb élményekkel gazdagodhatnak majd, hiszen a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság látogatóhelyeire, az Ipolytarnóci Ősmaradványokhoz, valamint a Bükki Csillagdába szóló belépők lapultak csomagjukban, a győztesek pedig 3 napos természetiskolai program során mélyíthetik el tudásukat.

Ezúton is gratulálunk minden döntőbe jutott csapatnak, és köszönjük a lelkes, kitartó munkájukat! Reméljük a verseny során szerzett tudást, tapasztalatot a későbbiekben is hasznosítani tudják és az őket körülvevő természeti értékek védelmét, megőrzését kicsit még inkább saját feladatuknak is érzik majd!

Emellett köszönjük minden jelentkező csapatnak a sok-sok befektetett munkát és energiát, a felkészítő pedagógusoknak pedig a fordulóról fordulóra való felkészítést és segítséget! Reméljük a következő tanévben sokukkal újra találkozhatunk!

Kapcsolódó

1 Vorstellung / Introduction

1 Vorstellung / Introduction

2023.04.19. 13:59
Ronja:Jó napot! Mein Name ist Ronja Köhler und ich bin 19 Jahre alt. Meine Heimat ist Lübeck eine Stadt im Norden von Deutschland in der Nähe der Ostsee. In meiner Freizeit war ich schon immer gerne in der Natur, an manchen Tagen um meine Gedanken während eines Spazierganges zu ordnen, an anderen um bei Baumpflanz und Müllsammel Aktionen teilzunehmen. Weil die Natur für mich gleichzeitig ein Ort zur Entspannung und ein Ort zum Lernen darstellt, habe ich mich entschieden mich bei Kulturweit für einen Naturfreiwilligendienst zu bewerben. Meine Hoffnung war es gleichzeitig in der Natur zu sein und mehr über die Bio und Geodiversität unserer Erde zu erfahren, außerdem wollte ich gerne etwas zurück geben für all das was wir von der Natur bekommen.Über die Unesco-Komission wurden Marei und ich dann in den Bükk Nationalpark geschickt und so haben wir die einmalige Möglichkeit bekommen ein halbes Jahr in Ungarn zu verbringen. Hier lernen wir nicht nur die Natur auf vielfältige Weise zu betrachten, wir versuchen uns an einer neuen Sprache und dürfen ganz viele neue Menschen kennenlernen, aber auch uns selbst lernen wir von einer neuen Seite kennen. Nach dem halben Jahr hier in Ungarn möchte ich gerne ein weiteres halbes Jahr arbeiten und Reisen. Mich interessiert es sehr verschiedene Länder kennenzulernen, neue Menschen zu treffen und verschiedene Ökosysteme verstehen zu lernen. Nach einem Jahr des Lernen, Reisens und neue Eindrücke sammeln, möchte ich zum Wintersemester diesen Jahres anfangen zu studieren. Momentan interessiere ich mich mich sehr für Soziologie, Psychologie und Politikwissenschaften. In den nachfolgenden Artikeln versuchen wir einen kleinen Einblick in unsere Erfahrungen zu geben und ein paar Eindrücke zu teilen uns ist es sehr wichtig darauf aufmerksam zu machen, dass es sich hier um individuelle Berichte handelt, welche nur unsere subjektive Wahrnehmung wiederspiegeln. Viel Spaß beim Lesen !Jó napot! My name is Ronja Köhler, and I am 19 years old. My hometown is Lübeck, a city in northern Germany near the Baltic Sea. I always enjoyed being out in nature, some days just to clear my mind while working, and others to participate in tree planting and rubbish collecting activities. Because nature, for me, is a place to rest and learn simultaneously, I decided to apply for the Kulturweit nature volunteer program. I hoped to be in nature while learning more about bio and geodiversity on earth; furthermore, I wanted to give back to nature something for everything we get from nature.The UNESCO Commission sent Marei and me to the Bükk National Park. We got the wonderful opportunity to spend six months here in Hungary. Here we learn to look at nature in various ways and try to learn a new language, and meet many new people. Also, we learned a lot about ourselves during our stay in Hungary.After half a year in Hungary, I would like to work and travel for another half year. I am very interested in getting to know different countries, meeting new people and learning to understand diverse ecosystems. After a year of learning, travelling and gaining new impressions, I would like to start studying in the winter semester of next year. At the moment, I am very interested in sociology, psychology and political science. We want to share some of our experiences and impressions in the following articles. We must point out that these are individual reports, which are only representations of our own Perceptions. Have fun while reading!
Tovább olvasom