Ismerd meg – rajzold le! Rajzpályázat a Középső-Ipoly-völgy természeti értékeiről 2018.09.03. 11:11

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság rajzpályázatot hirdet általános és középiskolás diákoknak a Középső-Ipoly-völgy Natura 2000 területhez kapcsolódóan. A témák korosztályonként más-más természeti értékre irányítják a figyelmet, arra buzdítjuk az érdeklődő tanulókat, hogy látogassanak el a területre, fedezzék fel a növény- és állatvilágot, olvassanak és kutakodjanak az adott témában.

Az Ipoly folyó mentén több Natura 2000 területet is találunk: a madárvédelmi és természetmegőrzési területek szinte láncszerűen egymásba kapcsolódva kísérik végig a folyót, néhol a két területtípus át is fedi egymást. Az Őrhalomtól Litkéig húzódó folyószakasz mentén fekszik a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület, amely az egykor kiterjedt ártér fennmaradt élővilágát hivatott védeni. A táj igen változatos képet mutat: időszakos mocsarak, mocsárrétek, holtágak és ártéri ligeterdők mozaikjait találjuk a területen.

A rajzpályázaton egy tanuló csak egy alkotással vehet részt. A pályázatokat postai úton vagy személyesen lehet benyújtani az alábbi címre:

Bükki Nemzeti Park Igazgatóság

Baglyaskő-vár Látogatóközpont

3100 Salgótarján, Karancs út 78.

Kérjük, hogy a pályamunkákon jól olvashatóan tüntessék fel a tanuló nevét, születési dátumát, iskoláját, valamint a felkészítő tanár nevét és elérhetőségét (email cím, illetve telefonszám). Felhívjuk a figyelmet, hogy a beküldött alkotásokat nem áll módunkban visszajuttatni!

A rajzok benyújtásának (beérkezésének) határideje: 2018. december 10.

A pályázat eredményét a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság honlapján (www.bnpi.hu) fogjuk közzétenni 2019. január 7-én, a nyerteseket külön értesítjük a díjátadó helyszínéről és időpontjáról.A legszebb, legszínvonalasabb alkotásokból kiállítást rendezünk.

További információ: Bócsó Anita 30/710-7696, BocsoA@bnpi.hu


Témák korosztályonként

Általános iskola felső tagozat (5-8. osztály)

Téma: Gőték és költészet

A dunai tarajosgőte a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület egyik ún. jelölőfaja. Európai állományának legnagyobb része Magyarországon él; az Ipoly menti holtágakban, időszakos mocsarakban is szép számmal fordul elő. Rejtett, éjszakai életmódja miatt ritkán kerül szem elé, a fiatal, kíváncsi természetbúvárok azonban már száz éve is jól ismerték. És miként kapcsolódnak össze a gőték és a költészet? Szabó Lőrinc munkásságában erre is választ találhatunk.

Feladat: Egy olyan rajz megalkotása az alábbi vers alapján, melynek középpontjában a dunai tarajosgőte áll, és amely valósághűen idézi fel azt az életteret, környezetet, emlékképet, amit a vers költői módon mutat be.

Méret: A3, a technika szabadon választható

A pocsolyákban – úgy hívtuk: „tavak” –

mint lassú pontok vagy gyors fény-nyilak,

ezernyi élet nyüzsgött, villogott.

Nézegettem a szikrás homokot

a fenekén: fínom szemcséiben

– kagyló, csiga és bogár – mi milyen

barázdát, nyomot húz… Majd üveget

vittem ki, s egész házunk tele lett

a vizek kisebb-nagyobb szörnyeivel.

Nagy vadászterület volt ez a hely;

hát még mikor rájöttünk, hogy a tó

lakói közt gőte is fogható!

Tucatjával szedtem össze a kis,

párduchasú, tarajos krokodilt,

s hordtam haza. „A vödörből ilyet

nyelt éjjel egy nő!… S ilyen hasa lett!…

Víziborjú!…” mondta egy vasutas.

Én úgy véltem, ez már mégsem igaz.

(Szabó Lőrinc)

További tanulmányozásra ajánljuk Szabó Lőrinc tollából a Goethe – a víziborjú, illetve az Egy eltűnt városban – Emlékezés Balassagyarmatra c. visszaemlékezéseket is, mely a Digitális Irodalmi Akadémia honlapján olvasható:

http://dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offs...


Középiskolás korosztály (9-13. osztály)

Téma: A Középső-Ipoly-völgy bélyegen

A különböző természeti értékek, növények, állatok, tájak gyakori témái a postai bélyegeknek. A bélyegtervezés egyszerűnek tűnő feladat, ám kicsiben „nagyot” alkotni nem is olyan könnyű, mint elsőre gondolnánk.

Feladat: Válassz ki néhány Natura 2000 jelölőfajt a Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, és tervezz egy 6 elemből álló bélyeg-sorozatot ezeknek a felhasználásával. A bélyegeken jelenjen meg a Középső-Ipoly-völgyre jellemző természeti kép, a kiválasztott fajokat helyezd élethű, természetes környezetbe. A rajzokon az azonosítás megkönnyítése érdekében szerepeljen az ábrázolt élőlény magyar és latin neve is. Egy bélyegterven tehát egy állat szerepeljen!

Méret: A4, a technika szabadon választható. Kézzel készített (nem számítógépes) alkotásokat várunk. Mind a 6 bélyegterv egy lapon, egymás mellett szerepeljen!

További tanulmányozásra az alábbi honlapokat, dokumentumokat ajánljuk:

http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/...

A Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, valamint a jelölőfajokról és élőhelyekről az alábbi honlapon is tájékozódhatsz:

http://natura.2000.hu/hu/natura-2000-teruletoldal/...

Figyelem! Nem minden itt felsorolt faj tartozik a jelölőfajok közé, csak amelyeknél a táblázat utolsó oszlopában „C” jelzés szerepel!

A tervezéshez mintaként, példaként szeretnénk bemutatni néhány természeti témájú bélyeget a Magyar Posta archívumából:

https://www.posta.hu/belyeg/belyegeink/archivum/20...

Kapcsolódó

1 Vorstellung / Introduction

1 Vorstellung / Introduction

2023.04.19. 13:59
Ronja:Jó napot! Mein Name ist Ronja Köhler und ich bin 19 Jahre alt. Meine Heimat ist Lübeck eine Stadt im Norden von Deutschland in der Nähe der Ostsee. In meiner Freizeit war ich schon immer gerne in der Natur, an manchen Tagen um meine Gedanken während eines Spazierganges zu ordnen, an anderen um bei Baumpflanz und Müllsammel Aktionen teilzunehmen. Weil die Natur für mich gleichzeitig ein Ort zur Entspannung und ein Ort zum Lernen darstellt, habe ich mich entschieden mich bei Kulturweit für einen Naturfreiwilligendienst zu bewerben. Meine Hoffnung war es gleichzeitig in der Natur zu sein und mehr über die Bio und Geodiversität unserer Erde zu erfahren, außerdem wollte ich gerne etwas zurück geben für all das was wir von der Natur bekommen.Über die Unesco-Komission wurden Marei und ich dann in den Bükk Nationalpark geschickt und so haben wir die einmalige Möglichkeit bekommen ein halbes Jahr in Ungarn zu verbringen. Hier lernen wir nicht nur die Natur auf vielfältige Weise zu betrachten, wir versuchen uns an einer neuen Sprache und dürfen ganz viele neue Menschen kennenlernen, aber auch uns selbst lernen wir von einer neuen Seite kennen. Nach dem halben Jahr hier in Ungarn möchte ich gerne ein weiteres halbes Jahr arbeiten und Reisen. Mich interessiert es sehr verschiedene Länder kennenzulernen, neue Menschen zu treffen und verschiedene Ökosysteme verstehen zu lernen. Nach einem Jahr des Lernen, Reisens und neue Eindrücke sammeln, möchte ich zum Wintersemester diesen Jahres anfangen zu studieren. Momentan interessiere ich mich mich sehr für Soziologie, Psychologie und Politikwissenschaften. In den nachfolgenden Artikeln versuchen wir einen kleinen Einblick in unsere Erfahrungen zu geben und ein paar Eindrücke zu teilen uns ist es sehr wichtig darauf aufmerksam zu machen, dass es sich hier um individuelle Berichte handelt, welche nur unsere subjektive Wahrnehmung wiederspiegeln. Viel Spaß beim Lesen !Jó napot! My name is Ronja Köhler, and I am 19 years old. My hometown is Lübeck, a city in northern Germany near the Baltic Sea. I always enjoyed being out in nature, some days just to clear my mind while working, and others to participate in tree planting and rubbish collecting activities. Because nature, for me, is a place to rest and learn simultaneously, I decided to apply for the Kulturweit nature volunteer program. I hoped to be in nature while learning more about bio and geodiversity on earth; furthermore, I wanted to give back to nature something for everything we get from nature.The UNESCO Commission sent Marei and me to the Bükk National Park. We got the wonderful opportunity to spend six months here in Hungary. Here we learn to look at nature in various ways and try to learn a new language, and meet many new people. Also, we learned a lot about ourselves during our stay in Hungary.After half a year in Hungary, I would like to work and travel for another half year. I am very interested in getting to know different countries, meeting new people and learning to understand diverse ecosystems. After a year of learning, travelling and gaining new impressions, I would like to start studying in the winter semester of next year. At the moment, I am very interested in sociology, psychology and political science. We want to share some of our experiences and impressions in the following articles. We must point out that these are individual reports, which are only representations of our own Perceptions. Have fun while reading!
Tovább olvasom
2023/1 5. Butterfly studies

2023/1 5. Butterfly studies

2023.07.10. 15:54
Am heutigen Tage durfte ich zwei Ranger und einen aus Deutschland angereisten Forscher (juhuu) in ein Waldstück nahe Kerecsend begleiten. Der Forscher wollte die gefährdete Schmetterlingsart Maivogel (Euphydryas maturna) (Wikipedia-Link für die Interessierten: https://de.wikipedia.org/wiki/Maivogel ;) ) untersuchen, bzw. besser gesagt deren Raupen und Lebensraum.Der Maivogel kommt natürlicherweise in Ost- und Mitteleuropa vor, jedoch nur sehr lokal und die Populationen liegen weit verstreut. Leider ist er, wie so viele Arten, stark vom Aussterben bedroht (unter anderem aufgrund von Lebensraumverlust durch Forstwirtschaft und dem Einsatz von Insektiziden). In Deutschland gibt es beispielsweise nur noch vier verschiedene Populationen. In Ungarn gibt es noch eine etwas weitere Verbreitung (bei der letzten Zählung wurden etwa zwanzig Individuen festgestellt), unter anderem auf dem Gebiet des Bükk Nationalpark Direktorats in der Nähe der Kleinstadt Kerecsend. Aus diesem Grund ist der Forscher extra aus Deutschland angereist, um sich hier ein Bild der Lebensräume zu machen.Wir machten uns also auf die Suche nach den Raupen des Maivogels, welche für gewöhnlich an Eschen und Ligustern zu finden sind. Leider hat das Wetter mal wieder nicht mitgespielt (warum schneit es im April L ??) und die Raupen haben sich alle verkrochen, sodass nicht einmal der speziell darauf trainierte Artenspürhund die Raupen finden konnte.Alles in allem war es jedoch ein interessanter (wenn auch seeehr kalter) Nachmittag, bei dem ich wieder etwas Neues gelernt habe.Zum Abschluss haben wir uns noch bei einem Kaffee aufgewärmt und dann war es Zeit für den Feierabend!
Tovább olvasom