Víz Világnapja 2024: Beszámoló a BNPI környezeti nevelői munkájáról 2024.03.26. 13:47

A március 22-i Víz Világnapja alkalmából 2024 márciusának második felében a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság környezeti nevelői és természetvédelmi őrei több ízben tartottak foglalkozásokat óvodás és iskolás csoportoknak egyaránt.

Előadás Mezőnyárádon

A mezőnyárádi Boldog Sándor István Katolikus Általános Iskola és a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság között létrejött együttműködési megállapodásnak megfelelően az igazgatóság munkatársai rendszeresen részt vesznek az oktatási és szemléletformáló tevékenységben. Túravezetésekkel és tantermi előadásokkal segítik a pedagógusok munkáját, hogy a gyermekek minél több információhoz és ismerethez jussanak hazánk természeti értékeivel kapcsolatban. Kiemelten foglalkozunk a közvetlen környék – Borsodi-Mezőség, Bükkalja és a Bükk - bemutatásával, hogy az itt élő gyermekek megismerjék, megszeressék az őket körülvevő értékeket és mind most, mind a későbbiekben érezzék fontosnak ezek megőrzését, lehetőségeik függvényében tegyenek értük!

Március 25-én a Víz Világnapja apropóján (minden évben március 22-re esik e jeles nap) került sor az újabb előadásra, amely a hazai kétéltűeket mutatta be a diákoknak. Sok kép segítségével ismerkedhettek meg a környék kisvizeiben is szaporodó gőtékkel, békákkal, azok fejlődési alakjaival és nagy hangsúlyt kapott a kétéltűeket veszélyeztető tényezők bemutatása.

Fotók: Kleszó András és Hajnalné Sára Orsolya

Szöveg: Kleszó András természetvédelmi őr (Kelet-Bükki Tájegység)


Előadás Egerben

A Víz világnapja (március 22.) alkalmából a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság Természetmegőrzési Osztályának hidrobiológusa, Csipkés Roland, a Neumann János Gimnázium, Technikus és Kollégium diákjainak tartott előadást „Hétköznapok és kihívások” címmel az iskola tanárainak meghívására. Az előadás témája a természetes vizek élővilágának és a vizeket érő veszélyeztető tényezőknek (pl. vízszennyezés, klímaváltozás, idegenhonos fajok) a bemutatása volt. A rendhagyó tanórán három osztály mintegy 100 diákja vett részt.

Szöveg: Csipkés Roland hidrobiológiai referens

Fotók: Nagy Éva


A Nógrádi Tájegység Víz Világnapi programja

A nógrádi oktatási intézmények ismét felkeresték tájegységünk kollégáit, hogy a Víz Világnapja alkalmából foglalkozások keretében ismertessék meg a gyerekekkel az életet adó víz fontosságát. Óvodákban és iskolákban is megbeszéltük és kísérletekkel bemutattuk a víz tulajdonságait, hogy megértsék a gyerekek, hogy valójában miért is okoz problémát a víz szennyezése, a víz hiánya. A gyerekek közül sok bemagolva mondja, hogy „vigyázni kell a vízre, mert meghalunk, ha az nincs”, de nem látja a valós problémát, nem érti a valós következményeket. Korosztálynak megfelelő szókinccsel és játékossággal igyekszünk átadni jelenlegi tudásunkat, hogy a jövőben még több tudással és kellő szakértelemmel álljanak szembe a környezeti problémákkal. A Vidra Verdát is elindítottuk, hogy a gyermekek a közvetlen környezetük élőhelyeivel és élőlényeivel ismerkedhessenek meg. A legapróbb lényről is tudomást kell szerezniük, hogy megértsék, mindennek hatalmas szerepe van világunkban. A Víz Világnapjához kötődő programjainkat videóban, zenével és versikével foglaltuk össze. Fogadják szeretettel!

Szöveg: Csákiné Dobos Laura oktatási referens (Nógrádi Tájegység)

Videó

Kapcsolódó

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023.07.10. 16:00
Um ehrlich zu sein, haben mich Vögel im Allgemeinen noch nie so wirklich interessiert. Aber ich glaube, das liegt daran, da man sie sehr selten aus nächster Nähe zu Gesicht bekommt. Als ich mir die Vogelrettungsstation auf dem Gelände des Direktorats ansehen durfte, wurde mir klar, dass Vögel doch ganz interessant sind, wenn man sich näher mit ihnen beschäftigt!Als ich dann die Gelegenheit bekam, eine Gruppe von Rangern zu begleiten, welche die Adlernester und deren Eierbestand überprüfte, war ich natürlich sofort dabei. Wer möchte es sich schon entgehen lassen einen in freier Wildbahn lebenden Adler aus nächster Nähe zu sehen? Ich jedenfalls nicht.Genauer gesagt handelt es sich bei dieser Art um den Östlichen Kaiseradler (Aquila heliaca) (Für die Interessierten unter euch: https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96stlicher_Kaiseradler). Außerdem gibt es noch eine kleine Population an Seeadlern (Haliaeetus albicilla) in diesem Gebiet.An diesem Tag lag unser Fokus allerdings nur auf den Nestern des Kaiseradlers. Die Aufgabe bestand darin, den Bestand an Eiern in allen Nestern zu überprüfen, zu dokumentieren und anschließend abzuwarten, dass das Weibchen wieder zu ihrem Nest zurückkehrt. Es wurden zwei Gruppen gebildet. Gruppe Nr. 1 hatte die Aufgabe die Eier im Nest zu zählen. Dafür mussten wir (zum Glück) nicht etwa auf den Baum klettern, sondern bedienten uns modernster Technik in Form einer Drohne. Die zweite Gruppe beobachtete aus einer Entfernung von ca. 800 m das Nest per Fernglas und dokumentierte minutengenau, wann das Weibchen das Nest verließ und wann es, nachdem die Drohne wieder weg war, zu ihren Eiern zurückgekehrt war. Das konnte mal nur 15 Minuten dauern, mal mehrere Stunden. Zum Glück war ich in der ersten Gruppe. ;)Im Durchschnitt legen Kaiseradler 1-3 Eier. Bei unseren Nestern waren es meistens drei, also ein ziemlich guter Durchschnitt. Die kommende Kaiseradlergeneration ist somit gesichert. Bis wir die zehn Nester alle abgeklappert hatten, dauerte es eine Weile. Wir fuhren über endlose Felder und durch Niemandsland, wo sich unsere Wege immer wieder mit denen von Fasanen, Feldhasen und Rehen (ich habe noch nie an einem Tag so viele Rehe gesehen) kreuzten. Alles in allem ein sehr interessanter, tierreicher Tag, beendet natürlich mit einem obligatorischem Kaffee.
Tovább olvasom