Fenntarthatósági Témahét a Nógrádi Tájegységben 2024.04.30. 11:00

A Belügyminisztérium a köznevelésben 2024. április 22. és 26. között hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja, a fenntarthatóság üzenetének terjesztése volt. Minden hazai nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon vehetett részt a témahéthez kapcsolódó programokon, illetve szervezhette meg az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat.

A Nógrádi Tájegységet is megkeresték a helyi oktatási intézmények. A témahét nagyon változatos, kalandos és mókával teli volt nálunk. A hetet Szécsényben kezdtük apró, óvodás gyermekekkel, a Vidra Verda mocsárjáró moduljával. Előző nap még a hó is szállingózott és a foglalkozás napján is vacogtak a kis fogak, ezért a kis magoncok kitartása és lelkesedése igen dicséretes. A természet meg is ajándékozta őket sikeres hálózással, ami sok makrogerinctelen fajjal járt. A gyerekek koszosan, kicsit vizesen, de új tudással vettek búcsút a Verdától.

Másnap Szügybe vezetett az utunk, ahol az óvodás gyermekek után az iskolába is áthívtak minket. Itt a ragadozó madarakat mutattuk be egy szalagos álölyvvel, ami már szinte "kollégaként" jön-megy a programjaink között. Nógrád vármegyében a gyerekek már hangosan kántálják a nevét, ha meglátják a kismadarat: „Szia Bere!”. Mivel a 2023/2024-es tanév kiemelt témái között volt a levegő és élővilága, ezért a madarakról szóló foglalkozásunk igen népszerű volt a héten.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ismereteinket ne csak a gyerkőcöknek, hanem az őket körülvevő pedagógusoknak is átadjuk, illetve segítsük őket abban, hogy megfelelő módszertannal tudják alkalmazni a környezeti nevelést a mindennapokban is. Éppen ezért a témahét keretein belül is felkértek bennünket arra, hogy a „Fenntarthatóságra nevelés az óvodákban” című előadásunkat prezentáljuk óvodavezetők felé.

A csütörtöki napon immáron 22˚C-ban, napsütés mellett, Nógrád településén alsó tagozatos diákoknak, majd délután Balassagyarmaton óvodás csoportoknak tartottunk interaktív, természetismereti játékokat.

Pénteken számunkra is egy régi-új programmal érkeztünk a mátranováki általános iskolába. "Nemszeretem" állatok volt a fő téma, de kiderült, hogy a gyerekek igenis szeretik a kétéltűeket, hüllőket és az ízeltlábúakat. Azonban vannak félelmeik egyes fajokkal szemben és némelyik állatkától undorodnak. Miután kicsit elbeszélgettünk az ok-okozatokról és megértették, miért fontos, hogy nyálkás legyen egy béka, miért nem kell félni a siklóktól, mi a szerepük az ízeltlábúaknak a nagyvilágban és miért nem kell attól tartani, hogy kirándulás során "ránk fekszik egy medve", már elillantak a rossz érzések a nebulók kobakjából.

Igazán tartalmas hét van mögöttünk. És sok-sok tartalmas hét van előttünk. Mi továbbra is izgatottan várjuk a közös programokat!


Kapcsolódó

2022/1. - 9. Tree studies

2022/1. - 9. Tree studies

2022.08.23. 15:57
Baumstudie[28.07.2022]Gemeinsam mit einer ungarischen Studentin haben wir in der letzten Zeit begonnen Bäume auf einer Weide zu tracken und nach einem ausführlichen Katalog zu beurteilen. Im Nationalpark sprechen wir immer von „Veteran Trees“, also besonders alten Bäumen. Bisher kann keiner Abschätzen wie viele es sind, es sind nur recht grobe Angaben von ca. 1000 Bäumen. Jedem Baum ist ein A4 Zettel gewidmet, auf dem erst Daten wie die Koordinaten, der lateinische Name und Maße wie z.B. die Höhe und der Umfang angegeben werden müssen. Für die Ermittlung der Höhe des Baumes wird eine Entfernung von 20m abgemessen. Von dort aus wird mit einem analogen Höhenmesser der Winkel zum Beginn des Stamms und der Winkel zum höchsten Teil der Baumkrone bestimmt. Die beiden Zahlen ergeben gemeinsam die Höhe. Danach kommen 36 Felder in denen unter anderem Angaben über Astlöcher, Kronen- oder Starkastabbrüche, Krankheits- oder Pilzbefall, Moos- und Flechtenvorkommen und Nester, die sich im Baum befinden. Zusätzlich kommen dann noch einmal 15 weitere Felder, wo z.B. nach anderen Bäumen in der direkten Umgebung gefragt wird. Die Aussagen, die wir über die Bäume treffen werden immer mit der Hilfe von für solche Studien angefertigte Kataloge getroffen. So sind in manchen Fällen verschiedene Bilder dargestellt und wir müssen entscheiden, welches dem untersuchten Baum am nächsten kommt. Zusammengefasst ist es eine sehr detaillierte Studie, weshalb wir am ersten Tag auch nur insgesamt 8 Bäume geschafft haben. Mit der Zeit wird man jedoch deutlich routinierter und muss nicht mehr alles erst im Katalog nachschlagen, wodurch die Arbeit deutlich schneller vorangeht. Insgesamt haben wir dennoch nur 60 von den ca. 1000 Bäumen tracken und beurteilen können.
Tovább olvasom