Lezárult a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2021.08.11. 10:42

Nyári döntővel zárult a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság által szervezett Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2020/2021-es megmérettetése.

A verseny résztvevői iskolai tanulmányaikat kiegészítve kaptak átfogó képet a Mátra természeti értékeiről és azok védelméről. Bár a feladatok a Mátra természeti kincseit helyezték előtérbe, egyéb, az ország más tájaira is kiterjedő természeti ismereteket is elsajátíthattak a diákok. A verseny során szerzett ismeretek kiváló alapot jelenthetnek a diákok szemléletformálásához, hogy később a természet szépségére és védelmére érzékeny, tudatos felnőtt válhasson belőlük.

A döntőt megelőzően a diákok két korosztályban, 5-6. osztályos és 7-8. osztályos korcsoportban adhattak számot tudásukról, három évközi forduló során. Az első három fordulót hat témakör kísérte végig, ezek a következők voltak: madárvilág, hüllők és kétéltűek, rovarvilág, növényvilág, élőhelyek, tájak. Fordulónkét minden témakörön belül újabb és újabb élőlénycsoporttal ismerkedhettek a diákok. A döntő anyaga az első három forduló témaköreit dolgozta fel.



A verseny résztvevőit három fős csapatok alkották, a 28 nevezett csapat közül, az 5-6. osztályos korcsoportban az első hat, a 7-8. osztályos korcsoportban pedig az első öt legjobb csapat jutott a mátrai döntőbe, az első három forduló összesített eredményei alapján.

A verseny döntőjének a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság mátrafüredi látogató-, oktatási és kezelőközpontja, a Harkály Ház adott otthont, ahová az ország különböző területeiről nyertek bejutást a csapatok.

Az esemény megnyitását követően a döntőre minden csapat kiselőadással készült, amelynek témája volt egy a lakóterületük közelében fekvő természetvédelmi terület vagy Natura 2000 terület bemutatása társaik és a zsűri számára, amelyet kollégáink alkottak, Szűcs Erzsébet (elnök) oktatási referens, Kovács Dóra a Harkály Ház ökoturisztikai és környezeti nevelési munkatársa és Golen Gerhárd a Mátrai Tájegység egyik természetvédelmi őre.



Az előadásokat rövid fajismereti feladat követte, amely során az első három fordulóban is szereplő állat- és növényfajok közül kellett felismerni 10 db állat- és 5 db növényfajt vetített képek alapján.

A nemzeti parki termékek alkotta szendvicsebédet követően pedig a döntő terepi része következett a Mátra természetvédelmi őreinek vezetésével, amely a Harkákály Ház természetvédelmi kiállításához tematikusan szorosan kapcsolódó Sástói Cincér Tanösvényen került lebonyolításra. Az öt terepi állomásból álló feladatok során játékos, ismeretterjesztő gyakorlatok útján mérhették össze tudásukat egymással a csaptok.

Sor került itt bogarászásra, terepi tájékozódásra, élőhelyismeretre, játékos fajismeretre és terepmadarászatra is.





A Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny döntőjébe bekerült csapatok mindegyike csodás teljesítményt nyújtott és lelkiismereteses felkészülésüknek adtak számot.

A feladatokon elért pontszámok összesítése alapján pedig a következő eredmények születtek:


5-6. korosztály

1. helyezett – Szederlesők csapata (Fehér Nimród Örs, Császár Csanád, Hipszki Botond, Felkészítő: Gyárfásné Kovács Marianna) - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

2. helyezett – Havasi cincérek csapata (Bogdán Gergő, Boromisza Kornél, Katona Zsombor Jácint, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

3. helyezett – Mátrára fel! csapat (Ecsedi Endre, Jován Anna, Kónya Viktória, Felkészítő: Nánási Erzsébet) - Hallássérültek EGYMI és Kollégium, Debrecen

4. helyezett – Színes korallok csapta (Hives Emma, Miklós Panka Árnika, Szabó Szonja, Felkészítő: Katona Mária) - Mocsáry Antal Általános Iskola Karancsaljai Tagintézménye

5. helyezett – Vadvirág csapat (Nagy Levente Gábor, Novodonszki Réka, Bábosi Nóra, Felkészítő: Gódorné Gergely Éva) - Petőfi Sándor Általános Iskola, Hévízgyörk

6. helyezett – Kiselefántok csapata (Erdei Linda, Horváth Teodóra, Orgovány Gréta, Felkészítő: Albert Anita) - Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola


7-8. korosztály

1. helyezett – Szőlősi PSC csapata (Kishalmi Sára, Pálinkó Petra, Kézér Csaba, Felkészítő: Némedi Tamásné) - Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola

2. helyezett – Parádi sasok csapata (Szabó Anna, Inczédy-Kovács Koppány, Kerekes Borbála, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

3. helyezett – Parádi borzaskák csapata (Tóth Réka, Soltész Bianka, Soltész Anna, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

4. helyezett – Cserkészek csapata (Petri Álmos, Csarnai Jázmin, Felkészítő: Molnár Zoltán) - Mocsáry Antal Általános Iskola Karancsaljai Tagintézménye

5. helyezett – Szorgos méhek (Hrebenku Ádám, Ruprecht Hajnalka, Horváth Adrián, Felkészítő: Albert Anita) - Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola



A csapatok nem csak új élményekkel és a méltán kiérdemelt okleveleikkel térhettek haza, hanem nyereményük részeként nemzeti parkos ajándéktárgyakat, ismeretterjesztő füzeteket is magukkal vihettek. Az első három-három helyezett csapat pedig belépőjegyeket, zártkörű kirándulást, és szállást programokkal is magukévá tudhattak.

Gratulálunk minden nevezett csapat és felkészítő tanáraik szép teljesítményéhez és külön gratulálunk döntőseinknek! A 2021/22-es tanév során újra megrendezzük a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyünket, így várunk minden kedves résztvevőt a következő szezon során is. Az időközben középiskolássá vált tanulók sem maradnak megmérettetés nélkül a természetvédelmi ismeretek terén, neki külön versennyel készülünk az ősz folyamán!

Kapcsolódó

2022/1. - 9. Tree studies

2022/1. - 9. Tree studies

2022.08.23. 15:57
Baumstudie[28.07.2022]Gemeinsam mit einer ungarischen Studentin haben wir in der letzten Zeit begonnen Bäume auf einer Weide zu tracken und nach einem ausführlichen Katalog zu beurteilen. Im Nationalpark sprechen wir immer von „Veteran Trees“, also besonders alten Bäumen. Bisher kann keiner Abschätzen wie viele es sind, es sind nur recht grobe Angaben von ca. 1000 Bäumen. Jedem Baum ist ein A4 Zettel gewidmet, auf dem erst Daten wie die Koordinaten, der lateinische Name und Maße wie z.B. die Höhe und der Umfang angegeben werden müssen. Für die Ermittlung der Höhe des Baumes wird eine Entfernung von 20m abgemessen. Von dort aus wird mit einem analogen Höhenmesser der Winkel zum Beginn des Stamms und der Winkel zum höchsten Teil der Baumkrone bestimmt. Die beiden Zahlen ergeben gemeinsam die Höhe. Danach kommen 36 Felder in denen unter anderem Angaben über Astlöcher, Kronen- oder Starkastabbrüche, Krankheits- oder Pilzbefall, Moos- und Flechtenvorkommen und Nester, die sich im Baum befinden. Zusätzlich kommen dann noch einmal 15 weitere Felder, wo z.B. nach anderen Bäumen in der direkten Umgebung gefragt wird. Die Aussagen, die wir über die Bäume treffen werden immer mit der Hilfe von für solche Studien angefertigte Kataloge getroffen. So sind in manchen Fällen verschiedene Bilder dargestellt und wir müssen entscheiden, welches dem untersuchten Baum am nächsten kommt. Zusammengefasst ist es eine sehr detaillierte Studie, weshalb wir am ersten Tag auch nur insgesamt 8 Bäume geschafft haben. Mit der Zeit wird man jedoch deutlich routinierter und muss nicht mehr alles erst im Katalog nachschlagen, wodurch die Arbeit deutlich schneller vorangeht. Insgesamt haben wir dennoch nur 60 von den ca. 1000 Bäumen tracken und beurteilen können.
Tovább olvasom