Arany Pingvinek és Napraforgók az idei Mátra Kincsei legjobbjai 2024.03.31. 18:00

2024. március 26-án került megrendezésre a Harkály Ház szervezésében a IV. A Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny döntője, és ezzel lezárultak az immár négy éve töretlen népszerűségnek örvendő országos vetélkedőnk idei fordulói.

döntőben a korábbiakhoz hasonlóan két korosztályból (5-6. osztály, 7-8. osztály) az az 5-5 háromfős csapat juthatott be, akik az elmúlt hónapok három fordulója során a legmagasabb pontszámot érték el. Az online fordulók fókuszában ebben az évben a mátrai élőhelyek és azok élővilága állt. A természetközeli erdők kapcsán a korhadó- és holtfák jelentőségét, a hozzájuk kötődő szaproxilofág életközösséggel kapcsolatos ismereteket; a Mátra klímazonális és edafikus élőhelyeit és jelentős fajait; valamint a NATURA 2000 nemzetközi ökológiai hálózat különleges madárvédelmi és természetmegőrzési területeit érintettük.

A versenyre ebben az évben 36 csapat jelentkezett, közülük került ki az a tíz, akik a fordulók során a legtöbb pontot elérve meghívást kaptak a Mátrafüreden tartott döntőnkre.

A döntő két részből állt. A délelőtt folyamán a csapatok a Harkály Ház oktatótermében adtak számot tudásukról az első három fordulóban elsajátított ismeretek alapján összeállított tesztfeladatok, kiselőadások és szituációs feladatok során. A kiselőadásokban a tanulók egy általuk választott magyarországi NATURA 2000 területet mutattak be, a „kicsik” egy különleges természetmegőrzési területet 6 percben, a „nagyok” egy különleges madárvédelmi területet 8 percben, így míg az online fordulókban kimondottan a Mátra „kincseivel” foglalkoztunk, a döntő kicsit szélesebbre nyitotta a perspektívát.

A szituációs feladatokban a természetvédelmi őrök szerteágazó feladataival ismerkedtünk, fordult a kocka, valódi őreink játszották a laikus természetjárókat, a versenyzők pedig az őrök munkája során felmerülő különböző élethelyzetekbe csöppentek. Meg kellett értetniük a természetvédelem fontosságát a védett területen a kijelölt útról letévedt kerékpárossal, a kisvizes élőhelyen gátat építő kirándulóval, az erdei út pocsolyáit építési törmelékkel feltöltő autóssal, a gazdálkodókkal, akik kitermelés előtt álló erdőterülettel, nagyszámú vadállománnyal, NATURA2000 területtel rendelkeznek. A csapatoknak a szokatlan szituációkban az eddigi ismereteiket új szintre emelve kellett helyt állni.

A délelőtti fordulót követően került először nehéz helyzetbe a zsűri, hiszen a csapatok ügyesen vették az akadályokat, voltak, akik az elméleti feladatoknál, mások a szituációkban bizonyultak jobbnak, és a színvonalas kiselőadások során is több csapat teljesített kiemelkedően. Amíg a versenyzők és felkészítő pedagógusaik elfogyasztották a szendvicsebédet, kialakult a sorrend, amely alapján mindkét korcsoportból az első három helyezett csapat folytathatta a versenyt a délutáni terepi fordulón.

A terepi forduló során a csapatok egy térképpel és a Mátra 32 jellegzetes növény- és állatfajának fotójával felszerelkezve indultak megkeresni a Harkály Ház környékén elhelyezett 6 állomást, melyből 4 állomáson egy-egy élőhely jellegzetes fajait kellett elhelyezni, 1 állomáson a természetközeli erdőkre jellemző jelenségeket felkutatni, 1 állomáson pedig a kisvizes élőhelyek lakóival és védelmükkel foglalkoztunk. A terepi döntőn nem csak a megszerzett ismeretekről tudtak számot adni a versenyzők, szükség volt arra is, hogy a térkép alapján tájékozódva megfelelő időbeosztással haladjanak az állomások között.

A Harkály Házba történő visszaérkezést követően gyors pontösszesítés után kialakult a végső sorrend, és kiderült, mely csapatok bizonyultak idén a legügyesebbnek. Az eredmények:

5-6. OSZTÁLYOS KOROSZTÁLY:

I. helyezett – a Mátrai Arany Pingvinek: Dala Róbert, Kovács Olivér, Varga Zoltán II. Rákóczi Ferenc Katolikus Általános Iskola, Gyöngyös Felkészítőjük: Nagy Ágota

I. helyezett – a Csuszka: Nádudvari Nándor, Simon Gergely, Vári Levente Mátranováki Fekete István Általános Iskola Felkészítőjük: Vanóné Kovács Zsuzsanna

III. helyezett – a Virágok: Békés Melani, Gembiczki Dorina, Lévai Zsófi Mátranováki Fekete István Általános Iskola Felkészítőjük: Vanóné Kovács Zsuzsanna

IV. helyezett – a Parádi Baglyok: Borsos Botond, Halász Boglárka, Zoboki Kamilla Fáy András Általános Iskola és Alapszintű Művészeti Iskola, Parád Felkészítőjük: Bogdánné Horváth Krisztina

V. helyezett – az Ananászfák: Gulyás Ádám, Nyitrai László, Tóth Benjámin Jászapáti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Felkészítőjük: Rákosi-Szabó J. Patrik

7-8. OSZTÁLYOS KOROSZTÁLY:

I. helyezett – a Napraforgók: Nagy Fanni, Pethes Mirella, Pethes Patrícia Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna

II. helyezett – a Csiripelő Verebek: Kaszás Viktória, Kolláti Fanni, Pálkerti Szofi II. János Pál Pápa Katolikus Óvoda és Általános Iskola, Bátonyterenye Felkészítőjük: Gembickiné Cseszneg Andrea

III. helyezett – a Parádi Sasok: Bogdán Gergő, Boksa Gréta, Fejes Violetta Fáy András Általános Iskola és Alapszintű Művészeti Iskola, Parád Felkészítőjük: Bogdánné Horváth Krisztina

IV. helyezett – az Ózdi Gatyáskuvikok: Bagi Botond, Elek Dávid, Horváth Ádám Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta

V. helyezett – az Albatroszok: Kónya Káleb, Török Anna, Vakherda Áron Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta

A csapatok nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesültek, a dobogós csapatok pedig újabb élményekkel gazdagodhatnak majd, hiszen a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság látogatóhelyeire, az Ipolytarnóci Ősmaradványokhoz, a Bükki Csillagdába és a Szeleta Parkba szóló családi belépők lapultak csomagjukban.

Ezúton is gratulálunk minden döntőbe jutott csapatnak és köszönjük a lelkes, kitartó munkájukat! Reméljük, a verseny során szerzett tudást, tapasztalatot a későbbiekben is hasznosítani tudják és az őket körülvevő természeti értékek védelmét, megőrzését kicsit még inkább saját feladatuknak is érzik majd!

Emellett köszönjük minden jelentkező csapatnak a sok-sok befektetett munkát és energiát, a felkészítő pedagógusoknak pedig a fordulóról fordulóra való felkészítést és segítséget! Reméljük, a következő tanévben sokukkal újra találkozhatunk!

Kapcsolódó

4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

2023.04.19. 14:18
Vom 23. bis zum 28. Oktober waren wir in dem Kiskunság Nationalpark, der Nationalpark wurde im Jahr 1975 gegründet und liegt zwischen Donau und Theiß in der Mitte von Ungarn. Die beiden Freiwilligen Paul und Tristan absolvieren hier ihren Freiwilligendienst, wie Marei und ich sind sie auch mit dem Kulturweit Programm in Ungarn. Damit wir die diversen Landschaftsformen in Ungarn etwas besser kennen und verstehen lernen können, haben wir uns, so wie die Freiwilligen vor uns für ein gemeinsames Austausch Projekt entschieden. Während sich das bewaldete Bükk Gebirge durch verschiedene Karstformationen und Kalksteinberge auszeichnet, sind im Kiskunság Nationalpark verschiedene Steppen, Salzwiesen und Weiden vorzufinden. Beide Nationalparks sind also sehr unterschiedlich und in ihrer Biodiversität einzigartig, weshalb der Austausch eine spannende Lernmöglichkeit darstellt. An dem meisten Tagen waren wir mit Csaber einem der Ranger des Kiskunság Nationalparks unterwegs, dieser hat uns viel über die Artenvielfalt in Nationalpark erklärt. Die Puszta steppe bieten ein Lebensraum für zahlreiche Pflanzen und Tiere, so hatten wir das Glück an einem Tag great bustards (Großtrappen) zu sehen. Diese gehören mit einem Gewicht von bis zu 16 kg zu den schwersten flugfähigen Vögeln der Welt. In den letzten zweihundert Jahren ging der Mitteleuropäische Bestand fast verloren, weshalb die Vögel heute besonders geschützt werden müssen. Weiterhin haben wir Common Hackberries (Amerikanischer Zürgelbaum) herausgerissen, diese aus Amerika importierte Pflanze stellt durch ihre rasante Verbreitung eine starke Gefährdung für die Artenvielfalt da. Die Lebensbedingungen im Nationalpark sind günstig für die Common Hackbeeries, so dass sie sich schnell weiterverbreiten können, weshalb ihr Bestand reguliert werden muss. Breitet sich eine invasive Pflanzenart zu weit aus und gefährdet die heimische Artenvielfalt, so wird eingegriffen. Würden sich die invasiven Pflanzen weiter ausbreiten und dann von einer Krankheit befallen werden, so wären direkt alle Pflanzen betroffen, aus diesem Grund soll die Artenvielfalt geschützt werden. Im Kiskunság Nationalpark durften aber auch viele andere spannende Erfahrungen machen, in der Waldhütte in welcher wir in der Woche unseres Aufenthalt gelebt haben, gab es keine Heizung, weshalb wir Holz gehakt haben um zu heißen, Trinkwasser gab aus Kanistern und zum Duschen haben wir ein Duschfeuer angemacht. Durch diese Erfahrung sind uns viele Privilegien noch einmal deutlich bewusster geworden und wir haben sie noch mehr zu schätzen gelernt. Die Erfahrungen im Kiskungság Nationalpark waren also auf ganz vielen verschiedenen Ebenen sehr bereichernd.
Tovább olvasom